Voortbestaan treintjes Zuiderpark onzeker: ‘Zet ze weer op het goede spoor!’

Nieuws
Vrijwilliger Onno van der Wilk en Richard de Mos.
Vrijwilliger Onno van der Wilk en Richard de Mos. (Foto: HvDH)

Wie is er als kind niet met zijn ouders naar de treintjes in het Zuiderpark geweest? Maar die typisch Haagse attractie dreigt nu te verdwijnen. Fractievoorzitter Hart voor Den Haag, Richard de Mos, doet een dringende oproep aan het stadsbestuur: ‘Zet de treintjes weer op het goede spoor!’

De invoering van betaald parkeren in het Zuiderpark zou voor de Stoomgroep West Zuiderpark die volledig op vrijwilligers draait volgens De Mos namelijk wel eens de doodsteek kunnen zijn. “Als vrijwilligers geen ontheffing krijgen voor het betaald parkeren, dan gaan er heel wat afhaken. Vrijwilligers zijn het hele jaar op woensdag, zaterdag en zondag van 11 tot 17 uur in de weer om de treintjes te laten rijden en - wanneer het seizoen ten einde is - onderhoud te plegen aan zowel de treintjes, de rails en het terrein. Als betaal parkeren wordt ingevoerd zou dat per vrijwilliger uitkomen op 2.300 euro per jaar”, rekent De Mos voor. “Dat is niet te doen heb ik van de 80-jarige vrijwilliger Onno van der Wilk begrepen,” aldus de voorman van Hart voor Den Haag die tegen de uitbreiding van betaald parkeren is. 

Gat

Stoomgroep West Zuiderpark viert volgend jaar haar 50-jarig bestaan, maar makkelijk wordt het de organisatie volgens De Mos niet gemaakt. “Vorig jaar april moesten de treintjes aan strengere eisen voldoen, waardoor ze stil kwamen te staan. Uiteindelijk gaf keuringsinstantie TÜV pas in juni toestemming om de treintjes weer mét publiek te laten rijden. Maar door twee maanden gedwongen sluiting liep de stoomgroep wel enorm veel omzet mis. Dat gat is nooit gedicht. Niemand heeft iets gedaan om de Stoomgroep West Zuiderpark te helpen,” aldus De Mos. Hij wijst  erop wijst dat de stoomgroep nada nul ondersteuning krijgt vanuit de gemeente. 

Langdurig contract

De fractievoorzitter van Hart voor Den Haag is van mening dat de gemeente richting het 50-jarige bestaan volgend jaar in overleg zou moeten treden met de stoomgroep of het op enigerlei wijze in aanmerking kan komen voor ondersteuning. De Mos: “Eén van de wensen van de stoomgroep is een langdurig contract, waarbij de huur voor geruime tijd bevroren wordt. Hierdoor kan de stoomgroep weer wat vlees op de botten krijgen. Nu moeten deze vrijwilligers elk jaar opnieuw strijden voor het huurcontract in het Zuiderpark, te gek voor worden natuurlijk als je je bedenkt dat menig kind en (groot)ouder sinds 1974 prachtige herinneringen heeft aan de stoomtreintjes. Zorg als gemeente dat dat blijft bestaan.”

Gesprek

Donderdag 18 april is er een gesprek tussen gemeente en de Stoomgroep. Als er geen oplossing komt voor de problemen waarvoor de Stoomgroep zich nu gesteld zit, zal Hart voor Den Haag raadsvragen stellen.